ekologiskt..........

Jag har kommit på att jag vill handla miljövänligt och ekologiskt. Ibland är det inte lätt att hitta varor som är ekologiska eller närproducerade ,men så fort det finns ett alternativ så tar jag det i affären. Det kostar naturligtvis mer, men har man råd ska man absolut tänka ekologiskt.

Nu med alla debatter om skolmaten och all halvfabrikat de serverar med noll näringsämnen så tycker jag det är viktigt att vi föräldrar tänker till när vi lagar maten hemma och ser till att våra kidds får de vitaminer och näringsämnen de behöver när de inte får det i skolan eller på dagis.

Det tar faktiskt inte så mycket längre tid att rulla köttbullar själv eller skala potatis till moset, eller kasta i en buljongtärning till såsen efter man stekt istället för allt halfabrikat med mängder av E- ämnen, emulgeringsmedel och skit. Hur stressad kan man vara..Ju mer vi handlar ekologiskt desto större efterfrågan blir det och förhoppningsvis förstår handlarna att ta in mer närproducerat..etc...


My hjälper till och rullar köttbullar. Hon älskar att vara med i köket när vi gör mat.

Blev inspirerad av min mamma som gjort så gott på rödbetor. Skalade och tärnade rödbetor tillsammans med morötter i en form. Över det är det olivolja, färsk citron riven vitlök och lite salt, passar som tillbehör till de flesta rätter.
Naturligtvis är det ekologiska rotfrukter.....

Kommentarer
Postat av: Julia

Bra tänk!

Vi handlar alltid ekologiskt. Blir kanske hundra kronor dyrare i månaden.....inget att bråka om tycker jag!

2008-11-16 @ 16:54:43
Postat av: veronica

tack jullan.

2008-11-16 @ 18:08:15
URL: http://virresdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0