torsdag

Oj vad vi hunit med mycket idag....Dagen började såklart på stranden tillsammans med Ingela och Johan och Ida, vi var där redan halv tio imorse och vi var nästan ensamma, vattnet var spegelblankt och klart när vi hoppade i och alldeles ljummet. Vi stannade på mc donalds på vägen hem för en salladslunch där och när vi kom hem tappade vi upp vatten i poolen så My kunde svalka av sig.
Senare åkte vi iväg till kungälv för att köpa lampor till vårt tak i vardagsrummet som vi ska börja måla imorgon när våra möbler försvinner .  Vi hann ju även med Hemtex där vi köpte nya påslakan och Euronics där jag köpte en cd-spelare till My i födelsedagspresent.

bilden är tagen från webbhallen. Stora bilden på My är tagen på ett cafe i Båstad förra veckan.

sommar, sol, bad och god mat

Ja det är vid stranden och i vattnet vi håller till i dena svenska högsommarn full med getingar. Man börjar tröttna lite på att det inte går att fika på stranden längre, så fort vi tar fram en bulle eller en frukt kommer getingarna som ett skott och vill fika med oss, vi flyr till vattnet, där är de iallafall inte lika många.
My har blivit såå duktig i vattnet nu och kan flyta själv med sina armkuddar.

Igår var vi på stranden med Tomas och Catarina och Emil, och senare på eftermiddan grillade vi hemma hos dom, lika trevligt som vanligt med god mat och färglada drinkar.

Emil och My

bra lyssning

Till er som vill ligga i hängmattan med en bra bok kan ni nu få prova storytel som är ljudböcker man laddar ner genom sin mobil alldeles gratis i en vecka , Jag håller på att lyssna på Martina Haags nya bok och det funkar jättebra. Smsa bokbuzz till 71160

denna underbara högsommaren

Oj så varmt det är, det är på gränsen vad man klarar av, faktiskt, och på stranden är det såå mycket getingar att man blir svett bara av att vifta bort dem hela tiden. Men man får ju inte klaga.... ;)
Vi var på stranden en sväng i förmiddags och nu på eftermiddan mötte vi upp ett par vänner till oss, tomas och katarina med deras emil som är lika gammal som My för en fika på stenungsön, kladdkaka med vispgrädde och en kopp kaffe blev det, mumma.

När vill ha lugn och ro på stranden är det bara att gräva ner sina barn, hi hi
Detta kort är taget i mellbystrand förra veckan.

havet

Jag köpte den här enorma hummern till My och Victor, det var såå kul, Stackars Victor fick nästan inte prova den alls, det var kul att jaga mamma och nypa med klorna.
 När det blåser från väst blir det helt enorma vågor som bara måste badas i även om det var en ganska kall dag.
En eftermiddag tog vi en jättelåång promenad som avslutades med kaffe på stranden, My lovade att inte blöta ner sig för vi hade inte så mycket kläder kvar till henne, ack vad vi bedrog oss, hela hon låg och simmade i vattnet efter bar 5 minuter me alla kläder på.
Hon har alltid varit en tuff tjej men efter denna veckan har hon blivit tuffare än nånsin, hon kände sig nog fri på stranden och campingen och älskade husvagnslivet. Stackars Victor är nog sliten efter veckan tillsammans dag och natt med My.....

stranden

Den underbara stranden i Mellbystrand är 1,2 mil lång och full av små sanddynor att ligga i när det blåser. Bara ett par 10-tal meter ifrån där vi brukar vara är det även nakenbad, ibland ser man små gubbar med enorma magar och små snoppar stå längst upp på en sanddyn och spana runt, ibland förirrar dom sig och kommer nedspringandes bland oss med badkläder på, det kan ibland förgylla dagen men oftast inte.......

rastplatsen

OJ, vad skönt vi har haft det, perfekt väder och underbara barn och små utflykter till våra smultronställen.

På en rastplats som vi alltid stannar och fikar vid , var vi än ska söderöver, den ligger vid slutet av Falkenberg nånstans och vi glömmer alltid av vad den heter, jag sitter och skriker därbak i bilen , STANNA det är här vi ska köra av och vi hamnar alltid rätt....
Där finns det här trädet med trappa som har facinerat våra barn alltid, har hur många kort som helst på Victor i alla åldrar där han står just i trädet, iår fick även My vad med.....

hemma igen från mellbystrand

Nu har vi kommit hem, skulle egentligen åkt imorgon, men vi tyckte det var skönare att åka hem idag på kvällen istället för på varma dagen imorgon.
Just nu sitter jag nyduschad, har lagt in tvätt i maskinen och dricker en fesljummen halloncider. Jättemysigt.

packning pågår

Idag är det packning och tvättning som står på chemat. Vi åker till vårat sommarplace i mellbystrand där vi varit i 8 år nu.

Detta är kort från förra sommaren . Det är så härliga sandstränder och sanddynor i mellbystrand.
Det ligger mittimellan Halmstad och Båstad , så vid dåligt väder finns det många utflykter att göra. Men vi hoppas på bra väder i år.
Ha det gott alla nära och kära och alla andra ,det ska vi ha ............

bästa kompisar

Ida är Mys kusin och de har alltid jättekul tillsammans, de går på samma dagis och till och med  på samma avdelning, vi bor i samma område och umgås en hel del, de är helt enkelt som syskon som bråkar och älskar varandra.
Naturligtvis ville My att vi skulle bjuda Ida på de nybakade bullarna så de kom över på lite fika.
Sång och musik älskar tjejerna och här spelar och sjunger de för oss.

GULLUNGAR

sparkcyckling

När Elvira fyllde 2 år fick hon en sparkcyckel och My blev jätteavis, hon var bara 1,5år men både Elvira och PO i telletubbies hade varsin röd sparkcyckel och My ville gärna ha en med. När vi var och handlade såg vi en sån cyckel hon ville ha och var tvungna att ta med den hem. Nu har hon snart cycklat på den i ett och ett halvt år och jag tror hon är redo för en stor cyckel när hon fyller 3 snart.
En lila cyckel vill hon ha, var hittar man det?? Har bara sett rosa, röda, blå och svarta.......

krabbfiske

My fick ett krabbspö av johan och ingela ( idas päron ) och idag åkte vi och fiskade krabbor med dom. Vi hade givetvis fika med,  till och med  solen kom fram och det blev jätteskönt väder , lite blåsigt dock men det står man ut med när solen tittar fram.

bullbak

Vi bakade bullar igår, hur många som helst och de blev jättegoa. Jag brukar inte baka särskilt ofta , tycker inte det är roligt men ibland så får jag ett ryck, typ en gång om året. I dessa bullarna hade jag råsocker istället för vanligt socker och dinkelmjöl blandat med vetemjöl så de " känns lite nyttigare ".
 My tyckte det var jättemysigt att dega.

godkväll

Har precis kommit hem efter en som vanligt supergod middag hos mina föräldrar, de grillade fläskfile och ugnsbakade potatisar. Såserna är alltid sååå goda och man äter alltid för mycket, så nu sitter vi i soffan och päser jag och P.

Detta kortet är från i julas men det är ungefär så här det ser ut med päronen i köket.

morgonutflykt

Vi tog en jätteskön cykeltur nu på förmiddan, till stenungsön. Hade såklart fika med och hittade en skön klippa att sitta på. Provade  att ta kort med min nya telefon  och tycker det blev helt okey bilder.
Det är Tjörnbron man ser i bakgrunden.

ny telefon

Detta är anledningen till att jag inte blogade igår, det var så roligt att lägga in musik och att lära sig den nya telefonen jag köpte igår.

rapport om natten

Tantrum My somnade ju jättebra, men när hon vaknade bad hon om att få titta i sin låda i sitt rum, där fins det nappar kvar som jag sparade ifall att.....
Hon har inte fått kolla än men efter vällingen nu på morgonen pratar hon oavbrutet om sina nappar. Vet inte om hon är mogen för att sluta än, Hade P fått bestämma hade hon fått en redan, jag är väl lite mer" känslokalll "antar jag.
Vi får se hur vi gör......

min tappra underbara my

Min dotter hade fått för sig för flera veckor sedan att hon skulle lämna in sina nappar hos kaninerna på liseberg när vi skulle åka dit. I dag var vi ju där och hon hade napparna i en påse med sig. Hon lämnade glatt ifrån sig dom till kaninen för att bäbiskaninerna behövde dom bättre. Jag som mamma fick såå ont i magen av det hon gjorde och började nästan gråta. Det känns som hon har blivit så stor och tog ett eget beslut, även om hon inte insåg konsekvenserna av vad hon gjorde riktigt.  men stolt var hon. Vi märkte nu ikväll att beslutet inte var riktigt genomtänkt ändå och hon var lite ledsen och ångrade sig. Jag sa att vi inte har några nappar kvar hemma och om hon somnar utan napp så köper mamma en fin present imorgon, hon låg och pustade och frustade men till slut somnade hon jättebra.
 här håller kaninen påsen i handen.
  My får en kram och kaninen förklarar att bäbiskaninerna ska få napparna.
Lilla gumman vad mamma är stolt över dig.........

dagens äventyr

Vi ringde min syster och familj ganska tidigt i morse och
frågade om de ville följa med till liseberg, och de ville de. Vi träffades klockan 11 óch gick in, det var nästan tomt, märklig känsla men väldigt skönt, det var bara att gå direkt till åkattraktionerna. Vi började med den nya grejen, en cykel som åker upp i luften ju mer man trampar och avslutade med sagoslottet. Däremellan var det godishjul, lunch , mer åkgrejer, tror de testade de flesta och mycket skratt.

My och Elvira blev sminkade som kaniner och det var mycket spännande.

Har tagit kort genom spegeln när My blir sminkad, tjejerna var så roliga när de fick syn på varandra och skrattade åt varandras ansikten.
Det är kul att ha en kompis att dela allt roligt med. tack för en härlig dag!!!!

kvällsfika vid havet

Efter den delikata soppmiddan packade vi termosen med kaffe och tog cyklarna till havet för lite kvällsfika. Det var riktigt varmt och skönt och avkopplande vid vattnet.

Med frisk havsluft i kroppen tror jag att vi somnar gott ikväll.

lördagsmidda

Vi blev så inspirerade av min syster när hon berättade att hon lunchat med pepparrotssoppa häromdan, så vi letade upp ett jättegott recept som vi lagade och åt. Mums, det kommer bli en favvo, vi la även i rökt lax,  här är receptet för det är verkligen värt att prova, jag lovar.
PEPPARROTSSOPPA (4 pers)

1 liter vatten
2 tärningar hönsbuljong ( kanske en halv till om man vill )
3 msk maizenamjöl i vatten (se förpackning) Soppan skall bli lätt simmig.
2 burkar cantadou med pepparrotssmak
1 burk blå creme fraiche naturell- inte light
ca 6-7 cm riven pepparrot i tub ( någon cm extra kanske )
Rökt lax som skärs i strimlor
salta efter behag
Finklippt gräslök ca en knippe

1. Koka ca en liter vatten och lägg i 2 á 2 1/2 hönsbuljongtärning.
2. Rör i de två cantadouburkarna
3. Rör i Creme fraiche.
4. Vispa ner maizenan efter att du rört ut pulvret i lite vatten.
5. Kläm i 7- 8 cm riven pepparrot ur tub-
6. Salt efter behag och smak
7. Garnera med finklippt gräslök samt strimlad rökt lax i mitten
8. En dutt vispgrädde, om än ohälsosamt, förhöjer smaken.
9. Servera soppan varm.

Tillbehör:
Rosenbröd, rostade smörbrynta formbrödsnittar eller dito formbrödstärningar

KANONSOPPA, om man så säger !!!!

besök

Idag hade vi besök av min syster och hennes underbara familj. Vi tog en promenad till Mariagården för lite kaffe och goda smörgåsar.
  När vi kom hem blev det mer kaffe och köttbullar och makaroner till småtjejerna.
Tack för en sköön dag !!!!!

en fullspäckad dag

Vid 12 tiden åkte vi ner till torget med min kompis Maria och tippade och fikade. Fick oxå köpt mig ett par skor på rean. Väl hemma körde vi fram bilen utanför huset och gjorde en storstädning.
Min systeryster Annalill rinde och hennes familj kom och fikade, de hade med sig goda muffins som vi smaskade i oss. Ungarna lekte och flög drake på gräsmattan. Vi fotade dom och jag kom på att jag har hur många kort som helst på kiddsen i just den posen som dom hade idag, här kommer ett urval:

Av nån anledning hamnar dom alltid på golvet skrikandes..Hur som helst så har dom alltid kul ihop, kiddsen.

fredag morgon

P,s mamma , min svärmor ringde vid 8 tiden i morse och ville gå en långpromenad, så jag och My hakade på.
Vi gick elljusspåret som ligger vid vårt hus, där ligger oxå groddammen som jag skrivit om tidigare, idag var det inga grodor , men det är mysigt att stanna och titta. Vi var ute och gick i 1,5 timme , så skönt på morgonen. när vi kom hem satte jag på kaffe och vi fikade på vår lilla alltan på framsidan.

ingen strand

Igår såg jag på nyheterna att det skulle bli jättesoligt idag, så jag hade bestämt mig för att åka till stranden med barnen idag, men när vi vakna var det jämntjockt med moln på himlen så jag och My tog cykeln och köpte fika och åkte hem till P.s mamma istället. När vi åkte hem hade solen kommit fram så vi drog fram poolen och gottade oss på alltanen istället. P drog fram boxningsäcken och hängde upp ute så det blev ett träningspass oxå, skönt att träna ute, ska försöka boxas och sparkas mycket i sommar , det var riktigt härligt.

Det bästa var att vi fick sålt våra soffor och soffbord som vi lagt ut på blocket , 3000 kr fick vi, jättebra hjälp till allt nytt som ska köpas hem, kul.
 Boxing

hos frisören

Idag var P och klippte sig hos min kompis Lillemor som har en friörsalong, givetvis var vi med jag och My och drack kaffe medans P blev klippt.
Förra gången vi var där och My klippte sig fick hon glitter i håret , så det var ju bara att be om mer glitter idag för My tycker hon är såå snygg i det.   ;)

utvecklingsfas

Min kloka syster sa en gång efter att jag beklagat mig över Mys trotsiga perioder att det är en utvecklingsfas som de små går igenom. Det har jag tagit fasta på och har mer förståelse när My är jobbig i perioder. När hon ska lägga sig märker man det mest, då ska det inte sovas, hon som normalt lägger sig klockan 19.00 varje kväll har svårt somna, vill ligga i vår säng, upp och kissa mm. Jag vet att det är övergående och att det kommer nått gott ur det, som när hon var mindre och efter en " utvecklingsfas" faktiskt lärde sig att gå, eller när hon efter en period faktiskt började prata. osv.
Nu märker man att det självständiga är på väg, kan själv klä på mig , kan själv gå och kissa. Hon blir såå ledsen ibland över ingenting och en sekund senare är hon världens gladaste tjej igen. Idag tvättade vi håret på henne och i vanliga fall skriker hon så att grannar hör, men nu är hon en " stor tjej " som tittar upp i taket , precis som Elvira gör, sa hon.
Om en månad fyller hon 3 år, det är inte lätt att va liten.......

My för 1,5 år sen.

marstrand

Vi har precis kommit hem från en underbar dag med mycket sol  räkmackor och promenader på marstrand.
När vi åkte hem såg vi hur de svarta molnen låg över kungälv och stenungsund, men molngränsen måste precis ha gått över marstrand där solen sken och folk badade.

Väntar på att maten ska komma.

Älskar att kika på båtarna och vattnet.

Vi han även med den stora lekplatsen som ligger mitt på ön.

söndag

Seesaw Idag har jag och My blivit omhändertagna av min syster och hennes lilla familj. Det är såå tråkigt när P jobbar helg så det var skönt att få komma bort lite, särskilt eftersom vi har varit hemma med feberMy nästan hela veckan.
Vi fick våfflor med rosa grädde och kaffe , sen gick vi till lekplatsen på promenaden, trodde det skulle bli regn , men vi hade tur med vädret som sprack upp lite och det blev riktigt varmt ett tag.
 Mom

dennavarma dag

Vi var nere på torget i förmiddags och fikade med min bästa vän Maria , jag och My. Lite shopping blev det oxå, en kläning från Gina tricot och ett nagelkitt för mina trasiga naglar, tänkte att jag skulle bli lite sommarfin om händerna nu.
När vi kom hem drog vi fram poolen som vi fyllde med ljummet vatten till My och jag löste korsord i solen , ljuvligt skönt.
Grillning på kvällen när P kom hem från jobbet.

Familjen är samlad och P står för grillningen (tror han iallafall, det är ju jag som marinerat köttet , gjort salladen och skalat potatisen, samt dukat, ha ha ha )

lördag

I förgår fick My feber och igår var min snälla svärmor här och passade My medans jag och P jobbade.
Vi skulle egentligen på kalas hos min syster idag men eftersom både hon och My har legat sjuka så skjuter vi upp det till senare i veckan.  My verkar feberfri  idag, skönt, vi kanske kan vara ute liten stund ändå, även om det inte blir sol och bad.
Victor har en kompis som sover över,  dom ser jag nog inte än på några timmar, de somnade nog inte så tidigt.

Mina goa barn. Den här bilden är tagen på hotellet på rhodos.

äntligen semester

Tropical Island TJOHOOOO!!!! ÄNTLIGEN SEMESTER. Åh vad skönt det känns.

bortresta grannar

Mina favvogrannar är på semester och jag har fått det stora uppdraget att vattna deras blommor. Naturligtvis lyser solen jättestarkt nu så blommorna behöver vatten. Men de har inte bara några blommor , de har en hel botanisk trädgård som behöver vatten. Jag började med vattenkanna men fick snabbt inse att jag behövde dra fram hela slangen, pust.  Imorgon kommer dom hem igen , sköönt.

Så här hade det nog sett ut om dom tog med blommorna, kanske var det  bäst att lämna dom hemma ;)

feber

Så varmt det har varit och är idag. P och My har varit på stranden hela förmiddan idag och badat och lekt med bästisen Ida och hennes päron. När dom kom hem var My väldigt grinig och villr sova , men P anade att hon var sjuk och tog tempen på henne, det visade sig att hon hade 39 graders feber....stackars liten, och i den här värmen. Då är man ju liksom het ändå utan feber. När hon somnade mitt på dagen passade jag på att sola lite på altan, all rhodos färg har ju försvunnit så lite färg på näsan är välkommet nu.

så blev det

Ja , så här blev det i Mys rum. Hon blev jätteglad för wallisarna och började genast rita, det kommer bli en favvosyssla ett tag tror jag och tröttnar hon så är dom snygga ändå, det går ju att sudda på dom.

liten utflykt

Fick ett sms att mina wallies hade kommit så vi tog cyklarna och åkte ner för att hämta dom.
På vägen hem stannade vi på Mariagårdens trädgårdscafè för en slurk kaffe och en polkagriskaka, mumma. På mariagården har dom även lamm som är jättespännande att titta på för My och idag fanns där även små kycklingar.

Lite dricka är gott efter cykelturen.

Mamma och pappa får sitta och dricka sitt kaffe vid gungorna på cafèt så My får gunga och leka.

äntligen sommar igen

Vad skönt det är med lite värme igen....
Efter jobbet drog vi fram Mysans pool så hon fick plaska av sig, hon var såå svettig efter dagis.

Dockan hade precis vaknat och fick "vattendricka" som hon kallar saft.
Min alldeles egna hunk i bakgrunden, hi hi

Kaffe och vattenmelon blev fikat.

STORA BARN

Min mamma efterlyste mer kort på Victor, han är ju i den åldern då kompisarna är viktigare än föräldrarna, så det finns inte så många tillfällen att ta kort på stora älsklingen. My däremot släpar man ju runt på 24 timmar om dygnet så chanserna att hon ska fastna på bild är ju lite större.

STORT GRATTIS

Grattis Betty och H på er bröllopsdag !!!
Grattis systrami på din födelsedag !!  Den här Kitty`n är till dig .....

krupp

Vaknade som vanligt när klockan ringde på 5.40, gjorde mig iordning och väckte sen My. Hörde den fruktansvärda krupphostan, det låter som en hund som skäller. Ringde  min chef och sa att jag inte kunde jobba idag. P som hade jobbat hela natten kom hem vid 6 tiden och sa att jag kunde åka ner till jobbet och förbereda innan arbetskompisarna kunde ta över för mig, så jag satte mig i bilen och var på jobbet redan halv sju. Vid åtta kunde jag åka hem igen, stannade vid macken och köpte upp deras lager av piggelin glass, isglass är jättebra vid krupp, det är avsvällande för luftrören.
Nu sitter jag här med en kopp kaffe och det är ganska mysigt, har My brevid mig som ska ta tempen hela tiden, det är ju så spännande. Vi får se vad det blir av den här dagen....